Lisans 4. Sınıfta iken pdr öğrencisi olmak isminde bol bol pdr öğrencisi eleştirisi içeren bir yazı yazmıştım . PDR öğrencilerinin her sınıftaki hallerini yazmış kendimizle dalga geçmiştim . Bence güzel de olmuştu 🙂 Ancak sert tepkilerde gelmişti yazıya.
Öğrencilikten uzak kaldım ancak hala sektörün içinden biri olarak bu seferde psikolojik danışman türlerini yazmaya karar verdim. Ne zaman mı ? Az önce facebookta dolaşırken.Birbirinden farklı , tabiri caizse tip tip PDR mezunu var. Biraz bunlardan bahsetmek istiyorum . Meslektaşlarımın çoğundan hoşlanmadığımı genel olarak söylerim. Daha fazla tip illa ki vardır ancak şimdilik aklıma gelenler bunlar;
1. Sunum/Materyal Manyağı PDRciler : Bu tür PDRciler internetten , eş dost akrabadan ne buldu sunumları indirip kaydederler. Bu arkadaşlar bir tek öfke yönetimi sunusu kullandıkları halde bilgisayarlarında kayıtlı en az 15 öfke yönetimi sunusu saklarlar. Ek olarak bu konuda satılan psikoloji arşivi gibi DVD, USB gibi ürünleri de alırlar. Sonra ürünlerin altına paylaşım yaparlar. Vauww çok güzel, 4 yıllık eğitimde aldığım bilgilerden daha fazlası var. Allah razı olsun vs vs vs. Şimdi bu arkadaşlar piramitin en tabanında yer alır. Bilgi/beceri seviyesi en dipte olandır. X sunumu yapmak, çocuklarla geziye gitmek bir de tercih rehberliği yapmak en büyük özellikleridir. Evet böyle arkadaşlarım var 🙂
2. Facebook PDRcisi Tipler : Bu tip birinci tip olan sunum materyal manyağı PDRcilerin hamisidir. Onları sunum ihtiyaçlarını giderirken kendi pohpohlanma ihtiyaçlarını giderirler. Bunlara abi büyüksün, harikasınız, sizi ilgiyle takip ediyorum falan denir. Bu arkadaşlar genel olarak iyi internet kullanır. Bilgi seviyeleri bu yüzden daha yüksektir. Siz soru sorarsınız o Google a yazar size söyler siz alkışlarsınız. Bu döngü böyle gider. Bu türün en tehlikelisi genelde mesleğe girişi itibari ile 10 yılı geçmiş olan tiplerdir. Genç olanlardan zarar gelmez . Bir süre sonra bırakırlar. Ama bu orta yaşa dikkat. Saplantılı olabilirler. Böyle arkadaşlarım da var . Böyle davranan bildiklerimde var. Bir dönem bende kendimi bu tipe rahatlıkla sokardım 🙂 . Bol bol imza kampanyalarına katılmaları ile ünlüdür. Facebook olması şart değil forum sitelerinde de boy gösterdikleri olur.
3. Akademik Tipler : Bu tipler en boşu ama en kendini bilmezidir. Şöyle ki adam 1 gün önce lisans mezunu pdrci iken . Nasıl alındığı belli olmayan yöntem ile araştırma görevlisi olur. Pokemonların evrimleşmesi gibi (ki onlarda zaman istiyor bunlar bir gecede evrimleşiyor) bir anda bakıyorsunuz adam sonuçlar açıklanır açıklanmaz Arş. Gör. Oluyor. Bu kişilerin neyi araştırdıklarını kendileri dahil bilen yok . Ulan sen daha yüksek lisans derslerini tamamlamadın ne ara hoca oldun demek içinizden gelse de demeyin lazım olur belki hocanız falandır. Ne yazık ki bu tipte bir çok tanıdık var. Ancak bu bir ara form . Yüksek lisans bitip DR ‘ye başladı ise artık tutabilene aşk olsun . Ancak bu durum bu kısmın konusu değil. Elbette gerçekten iyi araştırma görevlisi arkadaşlar da var. Komplekslerinden arınmış bir şey öğretmeden daha önce öğrenmeye çabalayan yetenekli gençler var . Kıskançlıkla izliyoruz efendim:) Bu izlediklerimi facebookta PDR paylaşımları yaparken görmezsiniz. Ancak akademik tip dediğimiz adamları bol bol PDR paylaşımında görürsünüz. Akademik ya arkadaş PEH!
4. Aşmışlar /Üstadlar : Bu kişiler gerçekten dolu tiplerdir. Anladıkları alanlar vardır. Her halta yorum yapmazlar. Soru sorarsanız yardımcı olurlar. Genelde deneyimleri üzerinden yorumlamalar yaparlar ki bu genelde de doğrudur. Bilmediği konuda bilmiyorum derler. Bu kişilerin facebook paylaşımlarında PDR ile ilgili paylaşımlar oldukça azdır. İşi işte yaparlar. .okunu çıkarmazlar. Muhabbet espri sohbet iyidir bu kişilerle 🙂 Bu insanları bulun takip edin. Sayıları giderek azalıyor. Bu kişiler diğer bir çok tipi deneyimlemiş sonra huzura ermişlerdir.
5. Narsistler /muhalefetler : Bu arkadaşlar zaman zaman iyi işler yapsalar da temel özellikleri iyi işler yapmak değil insanları aşağılamaktır. Hiçbir haltı beğenmezler . Eleştirinin kralı bunlardadır. Tehlikeli tiptir. Çünkü eleştirmek için daha çok araştırmaya daha çok şey bilmeye ihtiyacı vardır. Bunun için sürekli araştırırlar. Dikkat etmek gerekir bu tiplere. Bunların bir kısmını rehber öğretmen toplantılarında görürsünüz. Her halta karşı çıkarlar. Karşı çıkarken arada kendi yaptıkları daha önce XXX yaptığımda gibi cümlelerle araya serpiştirirler. Bakanlıkta çalışanlar genelde bu tipe girer. Yahu sen orada fikri bile sorulmayan adamsın . Neyin tribindesin acaba:)
6. Kendi halinde tipler: Bu tipler genelde küçük ilçelerde görev yaparlar. Her sene aynı envanterleri aynı çocuklara uygularlar. Genel olarak bunları okumazlar. Hayvancılık ya da tarla işleri ile uğraşırlar. Odasında gübre torbası stoklayanı görmüştüm. Hem de il merkezinde. Genel olarak belli bir kıdemin üzerindeki hocalarımızda da çok görülür.
7. Paragözler : İşi gücü eğitim düzenlemek , meslektaşlarını kazıklamak olanlardır. Ancak ben bu adamlara değil kazıklanana kızıyorum :)Bu kişiler tüm Türkiye’de yer almakla beraber bölge bölge parsellemişlerdir. Herkes kendi bölgesinde kraldır. Sayıları azdır. Zaman zaman aralarına yeni tipler girse de genelde çekirdek kadro aynıdır. Bunların hepsi birbirini tanır. Her fırsatta birbirlerinini eğitimlerini ne kadar boktan olduğu hakkında dedikodu yaparlar. Oysa ki hepsininki aynı şeyin lacivertidir. 🙂
8. ABDciler : Amerika’da YLSY ile bulunan tiplerdir. Bunlar ikiye ayrılır. Gerçekten orada kendisine kariyer inşa edenler ve diğerleri .İlk kısma saygı duymak gerekir. YL ve DR zaten sıkıntılı bir de bunu ana dilin olmayan yerde yapmaya çalışmak takdire şayan . Ancak ikinci grup üniversite olsunda çamurdan olsun modunda okul arayan döndüğünde de ben ABD’de iken modunda takılanlardır. Bunlar resmen kımıl zararlısıdır. Adamların doğru dürüst tek bir yayını/ başarısı olmamasına rağmen sürekli Türkiye’deki PDR eğitimini aşağılarlar. Çok bir farkı olmadıkları yurtdışından döndüklerinde önce öğrencileri tarafından sonra da kendileri tarafından anlaşılacaktır. Biraz zaman verin onlara. Çok ABD muhabbeti keserlerse burası Türkiye hacı deyip geçin :)Ne mutlu bana ki ilk bahsettiğim arkadaşlarım var. 2. Türde sadece bildiğim kişiler var. Yoo dostum onlara arkadaşım diyemem 🙂
9. Freud’lar: Bu tipler özellikle karmakarışık ancak özünde yüzeysel psikanalitik içerikli paylaşımlar yaparlar. Psikanaliz olmazda gestalt olur gestalt olmaz da BDT olur. Bu arkadaşlar evrenin sırrını çözmüşlerdir. Onların psikolojik tahlillerini okurken fenalık geçirirsiniz. Ulan bir sus artık en çok söylenmek istenen kelimedir bu arkadaşlara. Her halta derin bakar bunlar. Hep nedense büyük resmi görürler. Kitap yazan türleri de bulunur. Uzak durmakta fayda vardır .
Bunlar benim kategorize ettiğim taslak tipler sizin de tespitleriniz varsa lütfen yazın . Severek eklerim yazıya.
Eee herkesi kategorize ettin . Peki sen hangi tipsin sorusu kafasında belirenler için bir açıklama yapayım. Bu tiplerden birine girmek zorunda değilsiniz . Birkaç tipin birleşimi olmanız muhtemel. Bende birkaç tipin birleşimiyim diye düşünüyorum . Mesela öğrenci iken 1, mesleğin ilk yıllarında 2. Tipe de dalmışım diyebilirim. 5. Tip bende default var sanırım 🙂 Eee 4 olduğumu söyleyen de var (burda tip 5 sırıtışı var).
Diğer yandan ben bu tipleri birer kişilik gibi düşünüyorum . Yani PDR ile alakalı değil sadece bu davranışlar. Bu yazdıklarım kişilerin genel ruh hallerinin işlerine yansıması gibi düşünebilirsiniz. Yani narsist tipin hayatının genelinde narsist olduğunu üzülerek söylemem gerekir (vah bana vahlar bana). Alındıysanız şey yapın …
Yok be bir şey yapmayın . Alındıysanız alındınız ne yapalım yani 🙂
Az ya da çok, isteyerek ya da istemeden bu tiplere giriyoruz. Bu tiplerden insanlarla iletişim kuruyoruz idare edin işte 🙂
Selametle.
Hocam burada alakasız olacak ama PDR öğrencileri yüksek lisans yapınca psikolog olarak çalışabiliyor mu? Her sitede değişik şeyler yazıyor….Yardımcı olursanız sevinirim….iyi gunler
Hayır.
Efsane tespitler.
Özellikle rehber öğretmen toplantılarında büyük bir çoğunluk 5. Tip.
Bir de bu 5. tipin büyük çoğunluğunu nedense kadınlar oluşturuyor.
Hayır, cinsiyetçi değilim.