CORONA ve Ruh Sağlığı(mız)

Artık ciddi bir gerçek olarak gündemi meşgul eden Corona virüs salgını insanların ruh sağlığını da tehdit etmekte. Şahsen kendimi aşırı titiz olmayan biri olarak tanımlarım . Sık sık el yıkamam mesela. Ancak son gelişmeler ile ben bile sıklıkla el yıkar (yine çoğuna göre az), birinden bir nesne aldığımda acaba virüs bulaşır mı diye düşüncelere daldığımı fark ettim .

Ruh sağlığı alanında bir çok dernek kurum CORONA ile ilgili paylaşımlar yaptı . Bu paylaşımlar daha çok birileri ile konuşun , nefes alından öteye gitmedi . Küçümsemek istemiyorum elbette her biri doğru, önemli ancak birbirini tekrar eden paylaşımlar…Bunları aşağıda okuyabilirsiniz .

Psikiyatri Derneği , PDR Derneği, Psikologlar Derneği , Eczacılar Odası

Ben bir kaç spesifik konudan daha bahsetmek istiyorum . Virüs sonrası e posta gönderen, telefonla arayan ya da merkeze gelen danışanlarımın ortak kaygılarından yola çıkarak bazı önerilerde bulunmak isterim .

  1. Zaten kaygı problemleri olan kişilerin kaygı düzeylerinin daha çok artması muhtemeldir. Bu bağlamda uzmanları ile telefon görüşmesi ya da e posta yolu ile haberleşmelerini, daha önceki seanslarda çalıştıkları konuları gözden geçirmelerini öneririm . Şahsi deneyimim kişi kendi süreci üzerinde ne kadar çok düşünürse o kadar çok fayda görüyor.
  2. Yukarıda da ifade ettiğim üzere kişinin anksiyete yaşaması oldukça doğal. Benim gibi kendinizi rahat olarak tanımlayan biri olsanız bile ! Özellikle temizlik konusunda kaygılanan , sıklıkla el yıkayan ve huzursuzluk yaşayan kişiler için bu düşüncelerin gelmesi kadar doğal bir şey yok . Ancak şunu da bilmelisiniz ki el yıkamak ile tamamen virüsleri sıfırlamak gibi bir seçeneğiniz yok. Yani elinizi bir dakika da yıkasanız 15 dakika da yıkasanız elde edeceğiniz temizlik aynıdır (%99,9 olsun) . Bu nedenle uzun el yıkama, sürekli olarak kimyasal içeren temizlik malzemeleri kullanmaktan vazgeçin uzmanların ifade ettiği 20 saniyelik yıkama işinizi görecektir. EVin içinde günde 20 kez el yıkamak sağlığınızı bozacak bir surumdır
  3. Psikiyatrik ilaç kullanan kişiler ilaçlarını aksatmadan kullanmaya devam etmeliler. Zaten belirtilerinizin artması muhtemel şu günlerde daha fazla sorun yaşamak istemezsiniz.
  4. Depresif ve karamsar hissedebilirsiniz. Bunu gidermek için normal zamanlarda yapmayacağınız etkinlikleri yapmaya çalışmayın . Daha önce keyif aldığınız şeyleri, size iyi gelen şeyleri yapmaya çalışın . Diğerleri daha çok canınızı sıkacaktır. Yeni etkinlikler uydurmak çoğu zaman işlevsel değildir.
  5. Bir şeyler yapın ! Bir önceki maddeyi dikkate alarak içinizden gelmese dahi bir şeyler yapın . Hareket etmek için ilham gelmek zorunda değil, yaptıkça daha iyi hissedeceksiniz. DIşarı çıakcağım ama içimden gelmiyor… Yanlış. İçinizden gelmesine gerek yok, kıyafetiniz, spor ayakkabınzı ve çıkacak bir dışarısı varsa başka bir şeye ihtiyacınız yok demektir. Kitap okuyacağım içimden gelmiyor . YANLIŞ. Kitabınzı var ve okuma yazma biliyorsanız başka bir şeye ihtiyacınzı olmadığını göreceksiniz.
  6. Düşünceleri kafanızdan atmaya uğraşmayın . Bunu başaramayacaksınız. Bunun yerine düşüncelerinizi analiz edin, düşünceler üzerinde düşünün. Bu ne kadar doğru, bunu destekleyen bir gösterge var mı ?, desteklemeyen neler var şeklinde kendi kendinize kısa değerlendirmeler yapabilrisiniz.
  7. Danışanlarım, eski danışanlarım ya da bu yazıyı okuyan herhangi biri iseniz ve ihtiyaç duyarsanız bana e-posta da atabilirsiniz 🙂 Bunu online psikolojik yardım olarak değil bir iletişim olarak görmenizi hatırlatırım .

Kaygı ve depsresif duygudurum düzeyinizle başa çıkmak için Evinizdeki Terapist, İyi Hissetmek kitaplarını okuyabilirsiniz. Sokağa çıkma yasağı başlamadan ednmek faydalı olabilir 🙂